Získali sme počítačovú zostavu IBM KidSmart

 

 

 

Naša materská škola sa zapojila do veľmi úspešného celosvetového programu KidSmart Early Learning Program - KidSmart predškolské vzdelávanie. Vďaka tomu sa nám podarilo získať pre deti materskej školy počítačovú zostavy IBM KIdSmart Young Explorer - Mladý bádateľ. Program KidSmart bol po prvý krát uvedený na Slovensku spoločnosťou IBM s podporou jej obchodného partnera Datalan začiatkom roka 2007 a odvtedy sa doňho zapojilo vyše 70 materských škôl po celej krajine.

     Cieľom projektu je podporiť rozvoj detí predškolského veku príjemnou hravou formou, sústrediť schopnosti učiteľov na efektívne využívanie informačných technológií, motivovať deti učiť sa správne používať informačno-komunikačné technológie s dôrazom na dodržiavanie odporučených denných časových limitov, ktoré u detí predškolského veku predstavujú maximálne 15 minút denne.        

     Zostavu Young Explorer - Mladý bádateľ, tvorí osobný počítač umiestnený vo farebnej konzole, ktorý pomáha predškolákom získať základné zručnosti v práci s počítačom a prostredníctvom špeciálneho výučbového softvéru umožňuje rozvíjať základné znalosti z matematiky, prírodných vied a kreatívneho myslenia súčasne so získavaním jazykových znalostí v angličtine. Deti v slovenských materských školách využívajú okrem cudzojazyčných verzií softvéru aj výukový softvér v slovenskom jazyku. V dvoch programových skupinách Alík – Než pôjdem do školy a Čím budem si deti zábavnou formou precvičujú základy z matematiky, rozpoznávanie tvarov, písmen, farieb prírodných javov a oboznamujú sa s poslaním jednotlivých povolaní, ktoré sú súčasťou nášho každodenného života. 

     Využívanie počítača v predškolskom vzdelávaní predstavuje predovšetkým novú metódu práce s deťmi, vďaka ktorej si deti postupne zvyknú na počítač ako prirodzenú súčasť prostredia. Výsledky výskumov potvrdzujú, že kvalitné vzdelávacie programy pre deti v predškolskom veku spolu s dobrou prípravou učiteľov na ich výučbu zabezpečujú z dlhodobého pohľadu výborné výsledky v ďalšom vzdelávacom procese, v prístupe k informačným technológiám i v rozvoji schopností tímovo spolupracovať. Cieľom spoločnosti IBM je modernými a overenými prostriedkami podporiť výučbu v materských školách, pomôcť odstrániť "digitálnu priepasť", ktorá rozdeľuje deti z rodín s nízkymi príjmami a tie deti,ktoré počítač doma majú.                                                                                                                       (Carmen Čapkovič, manažérka komunikácie a projektov spoločenskej zodpovednosti IBM na Slovensku)
     V programe KidSmart si môžu deti otvoriť jeden z piatich predinštalovaných softvérových titulov podľa vlastného výberu: Knihomoľovo, Mudrlantovo, Časopriestorovo, Matematikovo a Výmyselníkovo.

      Prostredníctvom Knihomoľova (Bailey´s Book House) sa deti učia názvy písmen, rozoznať veľké a malé písmená, rozoznať rýmujúce sa slová, pustiť si zvuk začiatku a konca slova, naučiť sa a používať bežné prídavné mená  a predložky, tvoriť vety, rozšíriť si slovník pri čítaní a vytlačiť si vlastný výtvor. V Mudrlantove (Thinkin´ Things) deti získavajú zručnosti vo vede, precvičujú si dôležité vedecké postupy, rozširujú svoj vedecký slovník, učia sa o rastlinách, obdobiach života zvierat a počasí. Časopriestorovo (Trudy´s Time and Play House) rozvíja u detí schopnosti rozprávať o čase, skúmať koncepciu času riadením animovaného filmu. Tento softvérový titul je orientovaný na zemepis. Deti sa v ňom učia určovať smery, čítať mapy, spoznávať svetadiely, oceány a významné body na Zemi. V Matematikove (Milly´s Math House) môžu deti preskúmať základné matematické koncepcie. Tu sa učia o číslach, tvaroch, veľkostiach, množstve, vzoroch, radoch, sčítaní a odčítaní. Počítajú zvieratká, stavajú domčeky pre myšky, tvoria bláznivo vyzerajúce chrobáky, vyrábajú koláčiky pre koňa Harleyho a hľadajú správne topánky pre tri postavičky Malého, Stredného a Veľkého. Svoju tvorivosť, predstavivosť a schopnosti riešiť problémy si deti rozvíjajú vo Výmyselníkove (Sammy´s Science House). Malí používatelia sa naučia spôsob, ktorý im najviac vyhovuje – hudobný/rytmický, obrazový/priestorový alebo logický/matematický.

     Okrem grantu spoločnosť IBM poskytla pedagogickému pracovníkom z našej MŠ aj bezplatné 1-dňové školenie spolu s edukačnými materiálmi. V našej materskej škole sa denno denne snažíme o skvalitnenie a spestrenie výučby a práve účasťou na tomto projekte chceme stimulovať u detí rozvoj ich kreativity, jazykových znalostí a rozvinúť základy počítačovej gramotnosti. Deti tak nastúpia do základnej školy s lepšími vedomosťami a skúsenosťami, ktoré v procese výučby využijú pre svoj ďalší rast. Týmto projektom sa významne rozšírilo spektrum výchovno-vzdelávacích metód na našej materskej škole.

 Mgr. Henrieta Ľuptáková - vyškolená a zodpovedná za projekt